alcohol

Alcohol ontstaat door vergisting van suikers. Bessenjenever, bier en wijn hebben verschillende aantallen koolhydraten, google eens thuis naar de verschillen in percentage en aantal koolhydraten per glas, dan ben je voorbereid. Je zult snappen dat het gebruik van alcohol invloed heeft op je suikerregulatie.

 

Hieronder van vraag en antwoord over veilig alcohol gebruik.

 

  • Hoeveel mag ik drinken?

Dit verschilt per leeftijd, gewicht, conditie en geslacht.

Om je hersenen te beschermen is het advies: NIETS tot je 18 jaar bent.

Voor volwassen vrouwen geldt 1-2 glazen per dag en voor volwaasen mannen 2-3 glazen per dag.

 

  • Is het verstandig om alcohol met weinig suikers te drinken?

Dat is niet zo’n best idee!

Ten eerste zit er meer alcohol in en word je sneller dronken, je kunt er ook sneller hypo’s door krijgen, zeker als je niets erbij eet. Verstandiger is het dus de alcohol met een gewoon frisje en light afwisselend te mixen. Of extra wat hapjes te eten.

 

  • Alcohol en rijbewijs

Alcohol verlaagt na een aantal uren de bloedsuiker en maakt je minder alert op hypo’s. Zorg dus dat je nooit zelf gaat rijden met alcohol op. Ten eerst is het gevaarlijk, ten tweede wil je je rijbewijs niet kwijt.

 

  • Alcohol en hypoglykemie, hoe zit dat?

Alcohol doet je glucose eerst een beetje stijgen (door de koolhydraten in het drankje), maar daarna laat het je bloedsuiker sterk dalen (door de alcohol in het drankje). Sterke drank doet dat nog extremer, zeker als je vooraf niet goed hebt gegeten.

Reden voor de veel lagere glucose is dat de lever normaal voor de glucosevoorraad in de nacht zorgt. Maar omdat alcohol als vergif gezien wordt door jouw lijf gaat de lever jouw bloed proberen te zuiveren van de alcohol en ‘vergeet’ helemaal de extra suikers aan te maken die je nodig hebt voor een lange nachtpauze zonder eten.

De tegenregulatie is ook verstoord. Na een zeer lange diepe hypo kun je misselijk en ontregeld wakker worden. Wees alert als je in de ochtend na het stappen erg hoog zit. Eet dus voor, tijdens en na het gebruik van alcohol!!

Neem “ lange”  koolhydraten zoals brood met kaas, chips of een kroketje. Eten van alleen kaas of worst heeft geen zin. Hypo’s zijn net als te veel alcohol gevaarlijk voor je hersenen.

 

  • Het ontbijt

Als je tegen het ochtendgloren naar huis komt kun je voor het slapen gaan alvast een goed ontbijt nuttigen en je insulinedosering iets aanpassen (bijvoorbeeld voor 15 kh minder spuiten/bolussen). Zet je wekker dan tegen de middag en eet en spuit dan weer.

 

Heb je nog vragen?

Deze brochure is niet bedoeld als vervanging van mondelinge informatie maar als aanvulling daarop. Je kunt hierdoor alles nog eens rustig nalezen. Als je na het lezen van deze folder nog vragen heeft kunt u contact opnemen met het kinderdiabetesteam.